שימוש חוזר מנצח באירועי ספורט והופעות בארה"ב: ניתוח מחזור חיים של כוסות לשימוש חוזר וחד-פעמיות

מאמר מאת ד"ר ג'ון ונץ אוניברסיטת סנט תומאס לקריאת המאמר השלם באנגלית לחץ כאן

בעשור האחרון, תעשיית הספורט, הבידור והאירועים החיים חיפשה חלופות לפלסטיק חד-פעמי במסעדות. ככל שאוהדים חוזרים לאצטדיוני הספורט ומבקרים במופעי מוזיקה חוגגים את שובם של פסטיבלי מוזיקה, סוגיות הקיימות באירועים ובאיצטדיונים חוזרות להיות במוקד תשומת הלב – ובמיוחד כוסות הפלסטיק החד-פעמיות הכל כך נפוצות. נעשו מספר ניסיונות למציאת פתרונות, החל מכוסות ביופלסטיק ועד מערכות לשימוש חוזר, וכעת כוסות אלומיניום חד-פעמיות. אך עד כה לא הייתה הסכמה מדעית ברורה לגבי איזו אפשרות היא בעלת ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר ואיזו היא בעלת ההשפעה הקטנה ביותר – עד עכשיו. אפסטרים מימנה הערכת מחזור חיים זו כדי לבחון את ההשפעות הסביבתיות של כוסות חד-פעמיות ולשימוש חוזר העשויות מחומרים שונים המשמשים באירועים באיצטדיונים בארצות הברית במהלך עונת סיבוב אירועים ממוצעת. מטרת הדו"ח היא לספק מידע וניתוח אובייקטיביים כדי לסייע למנהלי אצטדיונים, זכייני מזון ומנהיגים אחרים בתעשייה לזהות את האפשרויות הידידותיות ביותר לסביבה. נבחנו השלבים של חומרים, ייצור, הובלה ושימוש של כוסות משקה בנפח חצי ליטר העשויות מפוליאתילן טרפתלט (PET), חומצה פולילקטית (PLA), אלומיניום (Al), וגרסאות לשימוש חוזר העשויות מפוליפרופילן (PP) ומפלדת אל-חלד (SS) לצריכת אנרגיה, פליטות פחמן דו-חמצני, חומציות אוויר, דשנת יתר של מים והשפעת אתרי הטמנה.

המסמך בוחן את ההשפעות הסביבתיות (צריכת אנרגיה, פליטות פחמן דו-חמצני, חומציות אוויר, זיהום מים והשפעת אתרי הטמנה) של סוגים שונים של כוסות משקה בנפח חצי ליטר הנמכרות באירועים ואצטדיונים. הוא משווה בין כוסות חד-פעמיות העשויות מפוליאתילן טרפתלט (PET), אלומיניום וחומצה פולילקטית (PLA) לכוסות לשימוש חוזר העשויות מפוליפרופילן (PP) ופלדת אל-חלד (SS).

הניתוח מצא כי לכוסות ה-PP וה-SS הניתנות לשימוש חוזר יש השפעה סביבתית נמוכה יותר מכוסות חד-פעמיות אם הן משומשות מספר פעמים מינימלי, המגיע ל"נקודת איזון". עבור שיעורי המיחזור הנוכחיים בארה"ב, נקודת האיזון היא 5 שימושים עבור כוסות ה-PP וה-SS כאחד. בתרחיש מיחזור אופטימלי, נקודת האיזון היא 6 שימושים.

מבין הכוסות החד-פעמיות בשיעורי המיחזור הנוכחיים, לכוסות ה-PET הייתה צריכת האנרגיה והפליטות של גזי חממה הנמוכות ביותר, ואחריהן כוסות ה-PLA. כוסות האלומיניום החד-פעמיות צרכו 47% אנרגיה נוספת במחזור חייהן ו-86% פליטות פחמן דו-חמצני נוספות בהשוואה לכוסות ה-PET וה-PLA.

ההשפעה הסביבתית של הובלה ושטיפה של הכוסות הניתנות לשימוש חוזר הייתה זניחה יחסית להשפעות הייצור, פרט לתרחישים שמיקסמו את מספר השימושים.

השימוש בכוסות לשימוש חוזר מפחית באופן דרמטי את כמות הפסולת בהשוואה לכוסות חד-פעמיות. באצטדיון ממוצע שמארח 300 אירועים בשנה, החלפת 5.4 מיליון כוסות פלסטיק חד-פעמיות בכוסות PP שנעשה בהן שימוש חוזר 300 פעמים תפחית את פסולת הפלסטיק מ-63.75 טונות לפחות מטונה אחת.

לתכולת מחזור הייתה השפעה משמעותית על טביעת הרגל הסביבתית, במיוחד לגבי אלומיניום, כאשר שימוש ב-100% תכולת מחזור דרש רק 20% מהאנרגיה ו-24% מפליטות המשקעים לעומת אלומיניום בתולי.

הדו"ח ממליץ לאצטדיונים וחברות אירועים לעבור מכוסות חד-פעמיות מכל הסוגים, ולא רק מפלסטיק. הוא מציג שירותים לשימוש חוזר היכולים לסייע באימוץ מערכות של כוסות לשימוש חוזר באופן יעיל מבחינת עלויות. כוסות לשימוש חוזר מספקות הזדמנויות לחסכון, שיתופי פעולה מותגים, נתוני לקוחות והטבות נוספות.

לסיכום, נמצא כי לכוסות ה-PP וה-SS הניתנות לשימוש חוזר יש טביעת רגל סביבתית נמוכה משמעותית מאשר לחלופות כוסות חד-פעמיות כאשר הן משומשות לפחות 5-6 פעמים. אימוץ מערכות של כוסות לשימוש חוזר מהווה הזדמנות חשובה לתעשיית האירועים להפחית פסולת ונזק סביבתי

1 מחשבה על “שימוש חוזר מנצח באירועי ספורט והופעות בארה"ב: ניתוח מחזור חיים של כוסות לשימוש חוזר וחד-פעמיות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top